1.1 Az ügyintézés helye, elérhetőségek:
- Anyakönyvi- és Vállalkozásigazgatási Iroda, 8000 Székesfehérvár, Városház tér 2.
- születésekkel kapcsolatos ügyintézés: 1. emelet 11., telefonszám: 22/537-128,
e-mail: hefler.krisztina@pmhiv.szekesfehervar.hu
- házasságkötéssel kapcsolatos ügyintézés: földszint 7., telefonszám: 22/537-208,
e-mail: szoke.valeria@pmhiv.szekesfehervar.hu
- halálozásokkal kapcsolatos és állampolgársági ügyintézés: 1. emelet 11., telefonszám: 22/537-207,
e-mail: komaromi.gyongyi@pmhiv.szekesfehervar.hu
- anyakönyvi kivonatok kiadása: földszint 5., telefonszám: 22/537-209,
e-mail: takacs.krisztina@pmhiv.szekesfehervar.hu
1.2 Vonatkozó jogszabályok:
- Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- Az anyakönyvezési feladatok ellátásáról szóló 32/2014. (V.19.) KIM rendelet
- Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
- A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény
- A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról szóló 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet
- A házasságkötés és a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése során fizetendő díjakról és egyes eljárási szabályokról szóló Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 6/2011. (III.2.) rendelete
- A bejegyzett élettársi kapcsolatról, az ezzel összefüggő, valamint az élettársi viszony igazolásának megkönnyítéséhez szükséges egyes törvények módosításáról szóló 2009. évi XXIX. törvény
- Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
- A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény
1.3 Általános előírások:
- A 2014. július 1-jét követően bekövetkezett anyakönyvi eseményeket elektronikus anyakönyvbe kell rögzíteni. Az elektronikus anyakönyv országos szinten a személyt tartja nyilván és ehhez rendeli hozzá az egyes anyakönyvi eseményeket, illetve azok adataiban történt változást.
- Az anyakönyvi eseményeket az az anyakönyvvezető anyakönyvezi, akinek az illetékességi területén az anyakönyvi esemény bekövetkezett.
- Anyakönyvi kivonat iránti kérelmet bármely anyakönyvvezetőnél, hivatásos konzuli tisztviselőnél elő lehet terjeszteni. Anyakönyvi kivonatot az érintettek, illetve azok kérhetnek, akik igazolni tudják, hogy a kivonat kiállításához jogos érdekük fűződik. A kérelem személyesen vagy írásban terjeszthető elő, a következő adatok megadásával: a kért anyakönyvi kivonat típusa (születési, házassági, halotti kivonat; bejegyzett élettársi kapcsolat); az érintett polgár viselt és születési neve; érintett polgár anyja neve; a születés, házasságkötés, haláleset helye, időpontja; a kérelem kiállításának indoka. A kérelem az itt található adatlap kitöltésével is beadható.
- Az illetéktörvényben meghatározott esetek kivételével az anyakönyvi kivonat kiállításáért 2000,-Ft illetéket kell leróni illetékbélyegben.
1.4 Születések bejelentése:
- Az intézetben történt születést az intézet jelenti be.
- Az elkészült születési anyakönyvi kivonatok az Ügyfélszolgálati Irodán (Székesfehérvár, Kossuth u. 1.) vehetők át a hét minden napján munkaidőben.
1.5 Halálesetek bejelentése:
- A székesfehérvári kórházban, intézetben történt halálesetet az intézet jelenti be. A halotti anyakönyvi kivonat és a halottvizsgálati bizonyítvány 4. példánya az Ügyfélszolgálati Irodán (Székesfehérvár, Kossuth u. 1.) vehetők át a hét minden napján munkaidőben.
- Amennyiben a haláleset intézeten kívül történt, a halálesetet a hozzátartozó jelenti be. A halálozás anyakönyvezése és az anyakönyvi kivonat kiállítása a bejelentés megtételekor az anyakönyvvezetőnél megtörténik. A haláleset anyakönyvezése munkaidőben, ügyfélfogadási időn kívül is kezdeményezhető az anyakönyvvezetőnél.
- Az anyakönyvi kivonatok meghatalmazott útján történő átvétele esetén javasoljuk, hogy szíveskedjenek az alábbi meghatalmazás mintát kitölteni:
meghatalmazás (.doc)
Az anyakönyvezéshez az alábbi dokumentumok szükségesek:
- orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítvány
- elhunyt személy személyazonosító okmánya (személyi igazolvány, kártya típusú vezetői engedély, útlevél, lakcímkártya)
- elhunyt személy születési anyakönyvi kivonata
- házas családi állapot esetén házassági anyakönyvi kivonat
- elvált családi állapot esetén záradékolt házassági anyakönyvi kivonat, vagy jogerős bírói döntés a válásról
- özvegy családi állapot esetén az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata
- halálesetet bejelentő személyazonosító okmánya, lakcímkártyája
1.6 Házasságkötés bejelentése:
A házasulandók a házasságkötési szándékukat a házasságkötést megelőzően 1-12 hónappal jelenthetik be. A házasságkötést megelőző eljárás során a házasságkötési szándékot személyesen mindkét félnek együttesen kell bejelentenie a tervezett házasságkötés települési helye szerinti anyakönyvvezetőnél.
Amennyiben a házasságkötés helyszínéül a településen belüli, de a házasságkötő termen kívüli helyszínt választanak a felek, az erre vonatkozó kérelmet az anyakönyvvezetőnél kell benyújtani.
Külső helyszínen történő házasságkötésért fizetendő díj: 40.000,-Ft + Áfa
A házasságkötési szándék bejelentésénél az alábbi dokumentumok szükségesek:
- személyazonosító igazolvány, vagy más személyazonosító okmány és lakcímkártya
- születési anyakönyvi kivonat
- amennyiben a házasulandók családi állapota elvált, jogerős bírósági végzés, vagy záradékolt házassági anyakönyvi kivonat
- amennyiben a házasulandók családi állapota özvegy, az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata , vagy záradékolt házassági anyakönyvi kivonat
1.7 Válás utáni névviselés bejelentése:
Országosan bármelyik anyakönyvvezetőnél bejelenthető. Székesfehérváron az Ügyfélszolgálati Irodán (Székesfehérvár, Kossuth u. 1.) jelenthető be a hét minden napján munkaidőben.
Eljárás díja: 3000,-Ft illetékbélyeg formájában (kérelem illetéke) és 2000,-Ft illetékbélyeg formájában (az anyakönyvi kivonat illetéke).
1.8 Születési névváltozás kezdeményezése:
A születési név megváltoztatása országosan bármelyik anyakönyvvezetőnél kérelmezhető. Kiskorú gyermek névváltoztatásához mindkét szülő hozzájárulása szükséges, kivéve, ha az egyik szülő szülői felügyeleti jogát a bíróság megszüntette. A szülő családi nevének megváltoztatása – ha a szülő ennek ellenkezőjét kifejezetten nem kéri – kiterjed a családi nevét viselő kiskorú gyermek családi nevére is. Ha a nevet változtató házastárs nevét a másik házastárs valamilyen formában viseli, rá is kiterjed a névváltoztatás.
Eljárás díja: első alkalommal 10.000,-Ft illetékbélyeg formájában
1.9 Házassági név módosítása:
A házassági névviselési forma - a házasság fennállása alatt, illetve annak megszűnése után - az érintett kérelmére módosítható. A házassági név módosítása országosan bármelyik anyakönyvvezetőnél kérelmezhető.
Eljárás díja: 3000,-Ft illetékbélyeg formájában (kérelem illetéke) és 2000,-Ft illetékbélyeg formájában (az anyakönyvi kivonat illetéke).
1.10 Házassági név megváltoztatása:
A volt házastársa nevét viselő személy házassági neve a kérelmére megváltoztatható, ha a házasság megszűnt, és a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal vagy a személyiadat- és lakcímnyilvántartás alapiratával igazolható, hogy volt házastársa a nevét a kért formában használta.
Az eljárás illetékmentes.
1.11 Állampolgársági ügyek:
A magyar állampolgárság az érintett kérelmére honosítással, visszahonosítással, illetve a jogszabályban előírt esetekben a köztársasági elnökhöz címzett írásbeli nyilatkozattal szerezhető meg.
A honosított, illetőleg a visszahonosított személy választása szerint állampolgársági esküt vagy fogadalmat tesz. Az esküt vagy a fogadalmat a honosított a lakóhelye szerint illetékes polgármester előtt teszi le, egyszerűsített honosítási eljárás esetén országosan bármely polgármester előtt letehető. A honosított a magyar állampolgárságot az eskü vagy fogadalom letételének napján szerzi meg. Székesfehérváron az ünnepélyes eskütétel a Hiemer-házban történik havi 1 alkalommal.
1.12 Hazai anyakönyvezés:
Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményének (születés, házasságkötés, halál, bejegyzett élettársi kapcsolat) anyakönyvezését országosan bármelyik anyakönyvvezetőnél vagy hivatásos konzuli tisztviselőnél lehet kezdeményezni.