Hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet fennállásának
megállapítása:
Támogatás célja: annak igazolása, hogy a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetűnek tekinthető-e.
Hatáskör gyakorlója: települési önkormányzat jegyzője
Ki igényelheti a támogatást: A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény iránti kérelmet a szülő vagy más törvényes képviselő, illetve a nagykorú kérelmező a lakcíme szerint illetékes települési önkormányzat polgármesteri hivatalánál vagy a kormányablaknál terjesztheti elő.
A gyámhatóság a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság elbírálásával egyidejűleg kérelemre dönt a gyermek hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetének megállapításáról.
Jogosultság ellenőrzése: A hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet megállapításakor a hatósági eljárás során a jegyző vizsgálja
- a szülői felügyeletet gyakorló szülő(k) vagy a családbafogadó gyám alacsony iskolai végzettségét (önkéntes nyilatkozataik alapján, Formanyomtatvány „B lap”),
- a szülő/szülők vagy a családbafogadó gyám alacsony foglalkoztatottságát,
- a gyermek elégtelen lakókörnyezetét, illetve lakáskörülményeit (a Székesfehérvári Kistérségi Szociális Alapszolgáltatási Központ Gyermekjóléti Központ családgondozója által készített környezettanulmány alapján).
Jogosultság kezdő időpontja: A gyámhatóság a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság elbírálásával egyidejűleg kérelemre - külön döntésben, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsággal egyező időtartamra állapítja meg a gyermek, nagykorúvá vált gyermek jogosultságát.
A hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzet fennállásának megállapítása a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság megállapítását követően is kérelmezhető. Ebben az esetben a jogosultság megállapítása a kérelem benyújtásának napjától a fennálló rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény időtartamára történik.
Eljárási illeték mértéke: Az eljárás költség- és illetékmentes
Ügyintézési határidő: 21 nap
Csatoltandó dokumentumok: Formanyomtatvány, („A lap” és „B lap”)
Az eljárás során alkalmazott jogszabályok:
- a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény,
- a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény,
- a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Kormányrendelet,
- a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII.23.) Kormányrendelet
Kérelem előterjesztése: Székesfehérvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Hatósági Főosztály Igazgatási Iroda Ügyfélszolgálatán (Székesfehérvár, Kossuth Lajos utca) személyesen vagy postai úton, valamint a Kormányablaknál terjeszthető elő.
Ügyfélfogadás helye és ideje: Székesfehérvár, Kossuth Lajos utca (Ügyfélszolgálat)
Hétfő: 800-1600
Kedd: 800-1600
Szerda: 800-1800
Csütörtök: 800-1600
Péntek: 800-1200