2024. Augusztus 01. Boglárka,Nimród, Alfonz
   Eseménynaptár
2024 Augusztus
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  • Nincs esemény!

  • Városkártya

    Tourinform


       Webkamera

    FehérVár magazin

    2GO Fehérvár

    Vörösmarty Rádió

    A lejátszó Adobe Flash Player 10-et igényel.
    Innen letöltheted.


    360 Fehervar

    Látnivalók

    Tömegsport
     
      Közélet  -  2016. 09. 11. 11:39  -  www.szekesfehervar.hu A cikk KÉPGALÉRIÁT tartalmaz
    100 éves a fehérvári repülés - Gripen bemutató és emlékműavatás a börgöndi légiparádén
      
     Székesfehérvár ebben az évben ünnepli repüléstörténetének 100. évfordulóját. Az Albatrosz Repülő Egyesület és a Székesfehérvári Repülésért Alapítvány tartalmas, színes rendezvényekkel tiszteleg a város repülős hagyományai előtt. A jubileumi év legkiemelkedőbb eseményeként vasárnap Börgöndön került sor a népszerű légiparádéra. A rendezvény kezdetén emlékmű avatással tisztelegtek a 100 éves székesfehérvári repülőmúlt előtt.
    KÉPGALÉRIA - délelőtt a Börgöndi Repülőnapon
    Idén is sokan látogattak el a hagyományos börgöndi nemzetközi légiparádéra, amely egy L-29 Delfin érkezésével kezdődött el a repülőtéren. Az idei repülőnapon emlékmű avatásával is tisztelegtek a város 100 éves repülőmúltja előtt, az emlékmű Kocsis Balázs szobrászművész alkotása. A légiparádé megnyitóján mondott ünnepi beszédében Székesfehérvár polgármestere kiemelte, hogy száz év egy több mint ezer éves város történetében már biztosan megérdemel egy önálló fejezetet, főleg, ha ehhez a fejezethez sok dolog kapcsolódik a múltunkból, városunk mindennapjaiból és életéből katonai és ipari hagyományaink tekintetében.
    Cser-Palkovics András polgármester köszönetet mondott az Albatrosz Repülő Egyesületnek, hogy nem felejtették el a jubileumot és szellemi- lelki motorjai annak a megemlékezés sorozatnak, ami különböző rendezvényekkel mutatja be a fehérvári repülés történetét. "Olyan történetről van szó, ami nélkül Székesfehérvár biztosan nem lehetne az, ami ma. Ezért gondoltuk, hogy mindenképpen jó lenne egy emlékművel is megemlékezni erről. Külön köszönet Kocsis Balázs szobrászművésznek, aki megint olyat adott ennek a közösségnek, ami méltán lesz szimbolikus Székesfehérvár életében." - fogalmazott Székesfehérvár polgármestere.
    Kocsis Balázs az elkészült alkotásról elmondta, hogy sóskúti természetes mészkőből készült, abból az anyagból, amiből városunk barokk épületeinek díszes faragásai. Az emlékmű készítésénél a szobrász ezt az elfelejtett anyagot ötvözte saválló fémmel, ez utóbbi anyag felhasználását a repülőgépek ihlették.
    Vargha Tamás, Székesfehérvár országgyűlési képviselője az ünnepségen kiemelte, hogy az elmúlt évszázad első két évtizede bővelkedett kiemelkedő, fantasztikus emberi teljesítményekben. "Egy ilyen kiemelkedő pillanata volt az elmúlt évszázadnak 1903, amikor az első repülőgép a levegőbe emelkedett ezzel megvalósult az ember évezredes vágya, hogy elszakadjon a földtől és repüljön. Meghatározó pillanat volt az is, amikor 1910-ben megszületett a magyar katonai repülés. 1916-ban pedig itt, a mi városunkban, Székesfehérváron is megszületett a katonai repülés, amikor léghajós csapat települt Fehérvárra. Ezzel kezdődött meg székesfehérvári repülés ma száz éves története, amely bővelkedik kiemelkedő teljesítményekben." - mondta el Vargha Tamás, aki olyan egyéniségekről is megemlékezett, mint Rotter Lajos, vagy vitéz Szentgyörgyi Dezső. Vargha Tamás szólt arról is, hogy ma Kecskemét, Szolnok, Pápa jut eszünkbe, ha a katonai repülésben gondolkodunk, de nem szabad elfelejteni, hogy Székesfehérváron van az Összhaderőnemi Parancsnokság, amely a szárazföldi és a légierő parancsnoksága is egyben, így nem szűnt meg a légierő története a városban.
    A repülőnap programjában igazi kuriózumok szerepeltek, melyeket igen ritkán láthat a közönség. A jól ismert vendégek mellett idén egy Bücker 131-es és egy ücker 181-es is ellátogatott Börgöndre. A kétfedeles Bücker a második világháborúban alapfokú kiképzőgép volt a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alapnál, de a világháborút követően is használták iskolagépként Magyarországon. Érdekesség, hogy 1944-ben ezen a típuson kapta alapkiképzését az Albatrosz Repülő Egyesület legidősebb tagja, Molnár Dániel is. A repülőnapon ejtőernyős bemutatókat, old timer vitorlázógépeket, Jet Ranger-eket és a Magyar Honvédség Gripen bemutatóját is láthatta a közönség.