2024. Július 23. Lenke, Brigitta, Apollinár
   Eseménynaptár
2024 Július
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  • Nincs esemény!

  • Városkártya

    Tourinform


       Webkamera

    FehérVár magazin

    2GO Fehérvár

    Vörösmarty Rádió

    A lejátszó Adobe Flash Player 10-et igényel.
    Innen letöltheted.


    360 Fehervar

    Látnivalók

    Tömegsport
     
      Kultúra  -  2016. 07. 25. 06:46  -  Kurucz Tünde, Gáspár Péter fotó: Kiss László A cikk KÉPGALÉRIÁT tartalmaz
    Kapun innen, kapun túl - séta a házak udvarain rejtőzködő városban
      
    Fehérváriként a hétköznapok állandó rohanásában sokszor fel sem tűnik, mennyi titkot és csodát rejt a láthatatlan belváros. A vaskos kapuk mögött eldugott sikátorok, mini arborétumok és beépített alagutak vannak, amelyek magukon hordozzák a régi korok lenyomatait.  "A Kapun innen, kapun túl" séta egy olyan világba engedett betekintést, ami ma is a város közösségének szívét jelenti, sokak számára rejtett, de annál fontosabb értékeit őrzi. 
    "A régi házakban, a földszintesekben, még családok éltek, ellenségek, vagy barátok, de föltétlenül olyan emberek, akiknek oldhatatlan közük volt egymáshoz". (Márai Sándor)
    „Az igazi város szinte láthatatlan volt, befelé épült, az utcasorok földszintes homlokzata mögött terült el. Ha benézett a vándor a bolthajtásos kapuk egyikén, négy-öt házat látott az udvaron, amelyet teleépítettek unokák és ükunokák; ha az egyik fiú megnősült ragasztottak neki egy új szárnyat a meglévő épületekhez. A város elrejtőzött a házak udvarain.” - írja Márai Sándor az Egy polgár vallomásai című regényében szülővárosáról, Kassáról. A fenti sorok igazak Fehérvárra is, ahol egyre többen kíváncsiak az "igazi város" láthatatlan titkaira. A belvárosi udvarok kincseit bemutató nyáresti séta előtt közel százan várakoztak az Országalma előtt. 
    „Kevesen tudják, hogy a fehérvári belváros olyan, mint egy szem: hosszúkás és egy picit középen kiszélesedik. Géza fejedelem, mikor annak idején elkezdte lerakni a város alapjait ezen a lápos-mocsaras területen, a legnagyobb szigetet választotta ki, amelynek ilyen alakja volt. Később falakkal, várárokkal vették körbe. Az épületek a mostani arculatukat a barokk korban nyerték el" -kezdte magyarázatát Pintér Ildikó idegenvezető, majd a tömeget átvezette a Jókai utcába.
    Az első megálló tulajdonképpen nem zárt udvar, de napközben az irodák előtt álló tucatnyi autótól fel sem tűnik, hogy milyen szépségeket rejt a Jókai utca 4. belső kertje. Ahogy beléptünk, a köves feljáró után feltűnt a buja növények között egy-egy göcsörtös fainstalláció, néhány szoborfej és egy az üveggyárból elhozott furcsa üvegtömb. A ház falán egy-egy helyen használt festékes paletták sorakoztak, egy másik részen pedig két színes zománcmadár csicsergett. Mindez természetesen történelmi köntösben. A házrészben valamikor M. Tóth István festő élt és alkotott. A halála óta az özvegye, Klára asszony ápolja a művész emlékét, no és persze a kiskertet. „Az udvaron is látszik, hogy a férjem mindenben meglátta a szépet : legyen az egy égett fatörzs, vagy éppenséggel valamelyik festőtársai ecsettörlő palettája. Egyszer például lejött az egyik kertbe kitett faszelethez. Hozott egy darab papírt , ceruzával végigrajzolgatta, és utána fönt a műteremben két alakká egészítette ki.”- nosztalgiázott az özvegy.
    Az idegenvezető ezután a szomszéd, kissé rossz állapotú házba csöngetett be. Percekig csak a kaputelefon búgott, de aztán végül csak kinyílt az a bizonyos kapu. A barokkos dongaboltozat, a csodaszép barokk lépcső és a belső gangos erkélyek ugyan nem voltak túl jó állapotban, mégis az egész épület a muskátlikkal, vadszőlővel különleges, mediterrán hatást keltett. Ilyen házakban a gazdag polgári családok laktak, akik cselédeket tartottak. Ha egy magára valamit adó úri asszony piacra ment, kalapot, kesztyűt, harisnyát vett fel, a kezébe kapta a kis táskáját és szólt cselédlánynak, hiszen nem ő, hanem az alkalmazottja cipelte a holmikat.
    Egy házzal arrébb ismét zárva volt a kapu, de a hosszú csengetés után egyszer csak az emeleti ablakból kikukucskált egy néni. „Sziasztok! Nem úgy volt, hogy szombaton jöttök?” –kérdezte meglepve, de aztán pikk-pakk beengedte a kíváncsi csapatot. A ház udvarán egy kellemes miniarborétumot alakítottak ki, amelynek közepén egy óriási fenyő és egy Pazar fügebokor állt. Az ablakokból petúniák és muskátlik lógtak, mint valamilyen mediterrán országban. A ház belső, belvárosi szemmel óriási erkélye pedig arról volt híres, hogy rengeteg szerenádot adtak alatta. Ahogy kiléptünk a Jókai 8-ból, Pintér Ildikó szeme felcsillant. Kiderült, hogy a sarokerkélyek, vagy póriasan csak pletykaerkélyek szerelmese, amelyből körülbelül huszonnégy-huszonöt látható még ma is a belvárosban. „A pletykaerkélyeket leginkább nők használták. Kiültek, beszélgettek, kézimunkáztak és a közben ki-kipillantottak az utcára. Akik meg elmentek alattuk, felkiabáltak, hogy no mi van, már megint pletykáltok?” - mesélte Pintér Ildikó.
    "A Kapun innen, kapun túl" séta egy olyan világba engedett betekintést, ami ma is a város közösségének szívét jelenti, sokak számára rejtett, de annál fontosabb értékeit őrzi. Mert ahogy Márai írja, "a régi házakban, a földszintesekben, még családok éltek, ellenségek, vagy barátok, de föltétlenül olyan emberek, akiknek oldhatatlan közük volt egymáshoz".