2024. Július 29. Márta,Flóra
   Eseménynaptár
2024 Július
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  • Nincs esemény!

  • Városkártya

    Tourinform


       Webkamera

    FehérVár magazin

    2GO Fehérvár

    Vörösmarty Rádió

    A lejátszó Adobe Flash Player 10-et igényel.
    Innen letöltheted.


    360 Fehervar

    Látnivalók

    Tömegsport
     
      Városfejlesztés  -  2015. 10. 28. 12:36  -  Bácskai Gergely A cikk KÉPGALÉRIÁT tartalmaz
    A vízeresztéssel kezdetét vette a Csónakázó-tó felújítása
      
    Sóstó megmentése mellett a Csónakázó-tó felújítása is része annak a rehabilitációs programnak, melyre 3 milliárd 850 millió Ft-os állami támogatást kapott Fehérvár. A Csónakázó-tó partfal felújítása és mederkotrása a kedden reggel megkezdett vízeresztéssel vette kezdetét. A tóból a Varga-csatornán keresztül több mint 52 ezer köbméter vizet eresztenek le, hogy a tómeder szikkadása után tél végén megkezdődhessen a kotrás.
    KÉPGALÉRIA - vízeresztés előtt a Csónakázó-tó

    A felújítás után ismét megnyílik a lehetőség a tavon a csónakázásra, ennek kiszolgálására egy csónakház építése szerepel a tervekben. A tóba a mederkotrás után újra telepítenek halakat, de tárgyalnak a VVSI-vel, hogy szezonális jelleggel lehetnének edzések a Csónakázó-tavon a fehérvári gyerekeknek.
    A Csónakázó-tó medre az elmúlt években nagymértékben feliszaposodott, amelynek kikotrása időszerűvé vált, és az 1585 méter kerületű tó szélén a partfal javítását, több szakaszon is meg kell újítani, továbbá egy kisebb szakaszon új partfalat kell építeni illetve a két sziget és a sétányok felújítása is szükségessé vált. Az előzetes számítások szerint a közbeszerzési eljárás lefolytatását követően a kotrási munka 2016. januárjában kezdődhet meg, és a nyár kezdetére be is fejeződik. A Városgondnokság figyelmeztető táblákat helyez ki a tóparton, hogy szigorúan tilos és életveszélyes az iszapos mederbe lépni

    A felújításról Mészáros Attila alpolgármester, Zákányi Tamás városüzemeltetési igazgató és Kálmán Lilla a Polgármesteri Hivatal Környezetvédelmi Irodájának vezetője közösen tartott sajtótájékoztatót a tóparton.
    Mészáros Attila elmondta, hogy a mederkotrás és a partfaljavítás nettó 113 millió forintba kerül, ami a tó felújításának első üteme. Kiemelete, hogy a mederfelújítás után körbejárhatóvá teszik a tavat egy széles sétánnyal és parkosítási munkák is kezdődnek.
     
    A Csónakázó-tó az 1960-as évek elején épült, de teljesen csak a 70-es évek végére építették ki. 1978-79-ben mélyítették utoljára a tavat és a kitermelt földdel a környező mély területeket töltötték fel, illetve mind a két tavon sziget alakítottak ki. A tó területe 6,1 hektár, átlagos vízmélysége 1-1,2 méter, de mára olyannyira eliszaposodott, hogy néhol ennél jóval alacsonyabb a vízszint. A felső tavat, ami egy 60 cm átmérőjű csövön keresztül kapcsolatban van a Csónakázó-tóval a Gaja-Malomcsatorna tölti, lecsapolását pedig a Varga csatorna biztosítja.

    A Csónakázó-tó nem tartozik a védett természeti kincsek közé, de kedvelt pihenőhely és megőrzése fontos feladat. A tó évről-évre helyet ad sárkányhajó versenyeknek és bár tilos rámenni ha befagy, de télen sok százan korcsolyáznak rajta. Idén télen a korizás nem lesz lehetséges a tavon, helyette a Zichy-ligetben a Kori-liget vagy az új "C" pálya közönségkorija biztonságos sportolási lehetőséget nyújt majd.
    Mivel az az iszap megbolygatása jelentős szaghatással jár, ezért a munkát a téli kora tavaszi időszakban, hideg időben végzik. Azonban valószínűleg így is érezhető lesz a szaghatás, ezért kérik a lakók türelmét és megértését. A kotrás folyamán jelentős mennyiségű, mintegy 13 ezer köbméter iszap teljes egészében a tó területén belül marad. A kikotort iszap egy részének a felhasználásával a tó észak-nyugati partrészén, a Vörösmarty Mihály Általános Iskola melletti járdát kiszélesítik, ahol egy sétányt alakítanak majd ki, az iszap másik része pedig a nagy sziget további bővítését teszi lehetővé. A sziget jelenleg 2924 négyzetméter, melynek területét 5372 négyzetméterre növelik és az iszapos rész konszolidációja után parkosítják. Ugyancsak a felújítás részét képezi, hogy új híd készül a sziget és a Ligetsor között.

    A mederkotráson és a partfal helyreállításon túl az üzemeltetést szolgáló műtárgyakat is átépítik: olaj és iszapfogókat építenek, így a tó nagy biztonsággal üzemeltethető a későbbiekben.
    A leürítő zsilip közelében a sziget két oldalán iszapcsapdák kerülnek kialakításra, mely részben meggátolja az iszapnak a tó középső részén való lerakódását, ahonnan nehezen távolítható el. A part mentén nádas sávok kialakításával, és egyéb part menti növényzet telepítésével fogjuk erősíteni a természetes partvédelmet, illetve javítjuk az esztétikai látványt.

    A tóban teknősök, siklók és más kisállatok is élnek, melyeket szakemberek segítenek biztonságos helyre szállítani még azelőtt, hogy télire elvermenék magukat.
    A kotrás után átlagosan 80-120 cm lesz a tó vízszintje, környezetének állapota pedig a jelenlegihez képest jelentősen javulni fog.