2024. Július 30. Judit, Xénia, Péter
   Eseménynaptár
2024 Július
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  • Nincs esemény!

  • Városkártya

    Tourinform


       Webkamera

    FehérVár magazin

    2GO Fehérvár

    Vörösmarty Rádió

    A lejátszó Adobe Flash Player 10-et igényel.
    Innen letöltheted.


    360 Fehervar

    Látnivalók

    Tömegsport
     
      Városfejlesztés  -  2014. 03. 11. 15:45  -  www.szekesfehervar.hu A cikk KÉPGALÉRIÁT tartalmaz
    XXI. századi vasúti csomópont épül Székesfehérváron
      
    Hosszú előkészítést követően a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában elindulhat a székesfehérvári vasútállomás komplex felújítása.  A székesfehérvári vasúti csomópont legutóbbi korszerűsítése 1954-ben volt. Az eltelt 60 évben a vágányhálózat és a biztosítóberendezés is teljesen elöregedett. A beruházás célja a vasúti csomópont elavult vasúti pályának, a villamos felsővezetéknek, a műtárgyaknak, és a régi biztosítóberendezések lebontása, új műtárgyak építése, illetve a meglévők felújítása.

    A korszerűsítés során két kilométer vonalhosszon 19 kilométernyi vágányt átépítenek, perontetőt és közvilágítást létesítenek, illetve 3 peronliftet és 2 csarnokliftet telepítenek.
    Székesfehérvár vasúti csomópont a Magyarországon áthaladó V. számú korridor (Velence–Trieszt–Fiume–Ljubljana–Maribor–Budapest–Ungvár-Lvov–Kijev) egyik legjelentősebb vasúti csomópontja. Az átépítés befejezésével lezárul a Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár vonalkorszerűsítése, egységesen a teljes vonalszakaszon magasperonok lesznek liftekkel, biztosítva az akadálymentes közlekedést, új elektronikus biztosítóberendezés fog üzemelni, megteremtve a 160 km/h pályasebesség feltételeit.

    A kivitelezés részleteiről dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere, Vargha Tamás, országgyűlési képviselő és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője számoltak be.
     A korszerűsítés során 19 km hosszan vágányátépítés történik, 3 peronliftet és 2 csarnokliftet telepítünk, magasperonok, perontető és közvilágítás lesz. A fejlesztés első szakaszában átépül 4 tehervonati vágány és ideiglenes peronokat is kialakítunk. Várhatóan 2014 év végén a személyforgalom átterelődik a tehervonati vágányokra, illetve az ideiglenes peronokra és megkezdődik a személypályaudvari vágányrész bontása, valamint az új vágányok építése. Az átépítés ideje alatt az utasok az építési területen keresztül biztonságosan közlekedhetnek a kiépített terelőútvonalakon.

    A vasútállomás épületét a hozzá csatlakozó gyalogos aluljáróval együtt átalakítják. Ezen kívül egy új gyalogos felüljáró épül, amely további kapcsolatot biztosít a város és a vasútállomási peronok között.
    Dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere elmondta: „A vasútállomás Székesfehérvár egyik fontos épülete, hiszen ezt látják először, akik vonattal érkeznek hozzánk. Éppen ezért vártuk nagyon, hogy a vasútfejlesztési program keretében elérkezzünk a mostani ütemhez, amely az épület, valamint a hozzá kapcsolódó peronok, vágányok felújítását jelenti. Rengetegen járnak dolgozni, vagy tanulni Fehérvárról nap, mint nap a fővárosba. Számukra már az is óriási áttörés volt, hogy az elővárosi közlekedésbe bekapcsolták ezt az állomást, ami jelentősen lerövidíti a menetidőt. Sőt, Pestről érkezve a teljes szakaszon modern sínpályákon, megszépült állomások mellett vezet az út, szintén ennek az uniós projektnek köszönhetően. Várakozással tekintünk tehát a most induló felújításra, amikor patináját megtartva, de a modern elvárásoknak is megfelelő épület és vágányrendszer kerül kialakításra. Köszönöm a beruházást koordináló NIF Zrt-nek, hogy figyelembe vették a helyi igényeket, mert így a fehérváriak számára fontos elemek kerültek beépítésre. Ez azt jelenti, hogy sor kerül a Széchenyi úti közúti és a Hosszúsétatéri gyalogos aluljáró korszerűsítésére, valamint egy új gyalogos felüljáró is épül a peronok, illetve az állomásépület keleti végén, ami további kapcsolatot biztosít a város és a vasútállomás peronjai között.”

    A régi irányítótornyot ugyan elbontják, hiszen egy gyalogos, kerékpáros felüljáró lesz a helyén mellyel régen várt kapcsolat lesz a város déli részével. Az országosan is egyedülálló torony helyén egy kisebb emlékmű lesz majd.
    Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője hozzáfűzte: „Az állomási utascsarnokot a hozzá csatlakozó gyalogos aluljáróval átalakítjuk. Az utascsarnokban két lift épül, melyek az akadálymentes közlekedést biztosítják a csarnok és az aluljáró között, illetve egy lift a galéria szinten építendő kormányablakot is ki fogja szolgálni. A királylépcső megmarad, a bal oldali levezető lépcsőket 8 méterre kiszélesítjük. A beruházás befejeztével várhatóan 2016 év végén, szemben a jelenlegi 40-20-10 km/óra megengedett sebességgel az átmenő fővágányokon 100 km/h, megelőző vágányokon 80 km/óra, a mellékvágányokon 40 km/óra lesz a vonatok megengedett sebessége.”

    A beruházás részét képezi a Széchenyi úti közúti aluljáró és a Hosszúsétatéri gyalogos aluljáró korszerűsítése is. A vasútállomás épületét a hozzá csatlakozó gyalogos aluljáróval együtt átalakítják.
    Vargha Tamás, a város országgyűlési képviselője örömmel üdvözölte a város újabb fejlesztésére irányuló beruházást: „Az elmúlt négy évben Székesfehérvár Önkormányzata nemcsak stabilizálta, hanem fejlődő pályára állította intézményeit, és a városunk életét meghatározó ipari és kereskedelmi partnereivel együttműködve, sikerrel indította el Fehérvár gazdasági életét átfogó, a város jövőképét meghatározó beruházásokat és fejlesztéseket. A robbanásszerű fejlődés még inkább összekapcsolta a várost az európai piaci forgalommal. Ennek a fejlődésnek a következő jelentős állomása a fehérvári vasútállomás megújítása, hiszen az északot déllel, keletet nyugattal összekötő fő közlekedési útvonalak metszéspontjában Székesfehérvár áll. Székesfehérvár fejlődésének kulcsa tehát immár közlekedési hálózatának fejlesztése, ezért is szükségszerű a vasúti csomópont korszerűsítése, amelynek végeztével, 8 perccel is csökkenhet a menetidő Budapest és Székesfehérvár között. Bízunk benne, hogy ez a fejlesztés munkahelyteremtő beruházásokat vonz majd városunkba."

    A fejlesztést követően az átmenő fővágányokon 100, a megelőző vágányokon 80, a mellékvágányokon pedig óránként 40 kilométer lesz a vonatok megengedett sebessége, szemben a jelenlegi 40-20-10 kilométeres óránkénti megengedett sebességgel.
    A beruházás az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Program keretében valósul meg uniós források felhasználásával. A vasúti pálya felújítását a közbeszerzésen nyertes, legalacsonyabb ajánlatot adó SDD Konzorcium (Subterra a.s. (Bezová), Dömper Kft., Pannon-Doprastav Kft.) végzi, nettó 24.899.345.489 forint értékben. Az új biztosítóberendezés kiépítését a Thales Austria GmbH és a Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft. valósítja meg, nettó 8.503.259.100 forint értékben.

    A beruházás révén 8 perccel csökkenhet a menetidő a Budapest-Székesfehérvár vonalon.